دانلود پایان نامه ازدواج موقت در حقوق ایران با تاکید بر قانون جدید حمایت از خانواده

ساخت وبلاگ

امکانات وب

فهرست:

مقدمه

الف) بیان مسئله

ب) اهداف پژوهش

ج) سوالات اصلی پژوهش

د) فرضیه های پژوهش

ه) روش پژوهش

و) پیشینه  پژوهش

ز) سازماندهی پژوهش

فصل اول: کلیّات

مبحث اول : مفاهیم و تقسیمات

گفتار اول : مفهوم نکاح

بند اول : مفهوم نکاح در فقه

بند دوم : مفهوم نکاح در حقوق موضوعه

گفتار دوم : انواع نکاح

بنداول: نکاح دائم

مبحث دوم : مبانی و تاریخچه ازدواج موقت

گفتار اول : فلسفه ازدواج موقت

بند اول : مبانی عام ازدواج موقت

بند دوم : مبانی خاص ازدواج موقت

گفتار دوم : پیشینه ازدواج موقت در ادیان

بند اول : قبل از اسلام

بند دوم : بعد از اسلام

بند سوم : ازدواج موقت در یهود

بند چهارم : ازدواج موقت در زرتشتیان

مبحث سوم: جایگاه ازدواج موقت در اسلام ودلایل مشروعیت آن

گفتار اول :جایگاه ازدواج موقت در اسلام

بند اول : ازدواج موقت در قرآن کریم

ج ) متعه و ازدواج در قرآن کریم

بند دوم : ازدواج موقت در سنت

بند سوم : ازدواج موقت از نظرفقها

بند چهارم : ازدواج موقت و عقل

گفتار دوم: ادله مشروعیت ازدواج موقت از نظر شیعه

بند اول : قرآن مجید

بند دوم:  روایات

بند سوم : اجماع فقهاء شیعه

گفتار سوم : ادلّه ی حرمت ازدواج موقت از نظر اهل سنت

بند اول : تحریم خلیفه دوم

بند دوم :  مخالفت صحابه و تابعین

بند سوم : اجماع صحابه بر تحریم ازدواج موقت

بند چهارم : نسخ ازدواج موقت به آیات قرآن

گفتار چهارم: نقد و ارزیابی دلایل موافق و مخالف مشروعیت  ازدواج موقت

بند اول : نقد مخالفین بر اساس آیات قرآن

بند دوم : نقد مخالفین ازدواج موقت با سنت

فصل دوم: پیشینه، جایگاه و شرایط ازدواج موقت در حقوق ایران

مبحث اول : پیشینه و جایگاه ازدواج موقت در نظام حقوقی ایران

گفتاراول: پیشینه درحقوق ایران

بند اول :‌ قبل از انقلاب.

بند دوم : بعد از انقلاب

گفتار دوم :جایگاه ازدواج موقت در قوانین ایران

بند اول :‌ سن نکاح منقطع

بند دوم : اجازه ولی و مصلحت مولی علیه

بند سوم: حدود و قیود در ازدواج موقت

مبحث دوم: شرایط شکلی ازدواج موقت

گفتار  اول :‌خواستگاری

گفتار دوم:‌ قصد انشاء درازدواج موقت

گفتار سوم: الفاظ درازدواج موقت

گفتار چهارم :‌ صیغه

گفتار پنجم: تعلیق درازدواج موقت

گفتار ششم : ثبت نکاح موقت

و …

جهت مشاهده فهرست کامل مطالب این پروژه اینجا کلیک نمایید.

———-

چکیده

ازدواج موقت نهادی است که در فقه اسلامی به آن پرداخته شده و همچنین در قرآن کریم بدان اشاره گردیده که هدف اصلی آن کنترل غریزه جنسی در مسیر شرعی و صحیح بیان شده است و در مواقع عسرت و اضطرار پیشنهاد میگردد .قانون‌گذار ایران که به تاسی از فقه اسلامی به وضع قوانین می­پردازد ازدواج موقت را به رسمیت شناخته است.

در تحقیق حاضر که با عنوان ازدواج موقت در حقوق ایران با تاکید بر قانون جدید حمایت از خانواده مصوّب ۹۱ می‌باشد از روش توصیفی تحلیلی استفاده گردیده است و تمامی اهتمام خود را بر آن گذاشته که به بررسی جایگاه ازدواج موقت در ایران و به بررسی نقاط ضعف و قوت مواد قانونی مطرح شده بپردازد و در نهایت به این نتیجه دست یافتیم که قوانین مرتبط به ازدواج موقت بسیار ناقص و مبهم میباشد که نه تنها با این اوصاف به عنوان راه حلی که جامعه را از تباهی و فساد نجات دهد استفاده نمیشود بلکه با این اهمال کاری و اغماض قانونگذار محترم به مشکلات عدیده جامعه مشکلاتی از قبیل اختلاف در نسب، اختلاط درنسب، پایمال گردیدن حقوق زوجین و.. می افزاید و در نهایت این امر منجر به تباهی کانون خانواده و جامعه می گردد از این‌رو  می‌بایست با صرف وقت و هزینه بیشتر در جهت مطالعه همه‌ی جوانب ازدواج موقت به وضع قوانین جامع و واضحی در زمینه شرایط شکلی و ماهوی و آثار این ازدواج و از همه مهمتر به ضمانت اجرای این موارد پرداخته شود.

از سوی دیگر قانون جدید حمایت از خانواده با امعان نظر به این موضوع تغییراتی را تنها در زمینه ثبت ازدواج موقت ایجاد نموده که جای بسی امید می‌باشد اما باز هم ناقص است و میتوانست حداقل برای جلوگیری از مشکلات به تاسیس نهادی بیاندیشد که برای زوجین سند نکاحیه ای صادرنماید که قابلیت استناد در محاکم دادگستری را داشته باشد. در نهایت تا رسیدن به نقطه‌ای که بتوان در آن تمامی جوانب را مد نظر قرار داد راه زیادی باقی مانده است.

کلمات کلیدی :

ازدواج موقت ، آثار متعه ، ثبت نکاح موقت ، فرزند متعه ، قانون حمایت از خانواده

مقدمه

دین اسلام به عنوان یکی از کاملترین ادیان بشری ، همواره تمامی ابعاد زندگی انسان را مد نظر خود قرار داده است در این بین حفظ و بقای نسل انسان ، یکی از مواردی بوده که مد نظر پروردگار متعال قرار گرفته است و بر همین اساس، در آئین اسلام ، یک قالب و چارچوب اساسی به جهت هدفمند نمودن غریزه جنسی تدوین گردیده است که بر اساس آن ، انسان به جهت حفظ بقاء و نسل و سپس در مرحله دوم کنترل و هدایت غریزه جنسی در مسیر صحیح ، ازدواج را مد نظر قرار داده به گونه ای که پیامبر عظیم الشان اسلام آن را سنت حسنه خویش نامید.

اما با توجه به این که در پاره ای از مواقع در برخی از افراد جامعه ، حضور زن دیگری در تکمیل نمودن اغنای جنسی فرد اثر گذار بوده و در این بین ، عدول و تخطی از قوانین اسلامی به هیچ عنوان پذیرفته نمی باشد، بحث وجود ازدواج موقت مطرح می گردد ، شاید زمینه سازی این نوع ازدواج بازگشت به دوران صدر اسلام است که تاجران و برخی افراد به جهت طول مسافت محل کارشان تا محل زندگی شان ، یا به جهت لشکر کشی قوای اسلام به بلاد دوردست ، وجود نهادی که بتواند علاوه بر شرعی بودن و پرهیز از هرگونه گناه و بی نظمی در جامعه اسلامی ، توانایی ارضای نیاز جنسی مسلمین را بنماید بسیار پر اهمیت به نظر می رسید ،  کما اینکه در طول تاریخ پس از رحلت پیامبر (ص) برخی از خلفای جهان اسلام حکم بر حرام بودن آن صادر کرده و مهمترین دلیل خویش را به جهت ورود سربازان به اروپا و اختلاط بین نژاد مسلمین عرب با غیر عرب می دانستند که البته مولی متقیان علی (ع) ، چنین فتاوی را مورد نکوهش و انتقاد قرار می داد.

علی هذا امروزه به جهت گستردگی جوامع و پیچیدگی آن ، و لزوم ارتباط نزدیک بین آحاد جامعه، وجود چنین نهادی به جهت جلوگیری از فساد در جامعه در پاره ای از مواقع به عنوان یک داروی موقت شاید عملی مناسب به نظر برسد که اگر بخواهیم به نفس گفتار ائمه در اسلام بنگریم ، آنان ازدواج دایم را همواره بر ازدواج موقت ارجح تر دانسته و اهتمام آنان بر این بود که مسلمین در نهایت در صورتی که احساس آلوده شدن به گناه را بنماید، به عنوان آخرین چاره و راهکار ازدواج موقت را پیشنهاد می نمودند .

در تحقیق حاضر ، با عنایت به وجود مشکلاتی از قبیل اینکه در حوزه ازدواج موقت و مباحث مربوط به آن کتب مستقل انگشت شمار می باشد کتب معروف فقهای شیعه که در زمینه ازدواج موقت اظهار نظر فرموده اند به فارسی ترجمه نشده و یا ترجمه فارسی آن نایاب است و از همه مهمتر بحث و تفسیر در خصئص نقاط ضعف و قوت قانون جدید حمایت از خانواده در سطح علمی کشور به صورت کتاب چاپ شده وجود ندارد.

تمام تلاش محقق بر آن است که بحث ازدواج موقت را در حقوق ایران مورد بحث و بررسی قرار دهد تا بدین وسیله ضمن بررسی همه جانبه آن ، مسیر بحث را به نقطه ای ختم نماید که قانون حمایت از خانواده در ایران در مورد آن سخن رانده و متاسفانه با وجود تمامی سفارشات اسلام و علمای دین به ازدواج موقت برای پیشگیری از فساد، هنوز جایگاه واقعی خود را در جامعه ایران و قوانین موضوعه نیافته و اختصاص یک بند در قانون حمایت از خانواده به ازدواج موقت خود بیانگر این حدیث مجمل می باشد.

Zahra Khoshnood...
ما را در سایت Zahra Khoshnood دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : 9zkhoshnood0 بازدید : 10 تاريخ : جمعه 18 خرداد 1403 ساعت: 15:28