فهرست:فصل اول: طرح تحقیق
مقدمه
بیان مسأله
ضرورت های پژوهش
اهداف پژوهش
هدف اصلی
اهداف فرعی
فرضیههای پژوهش
تعریف نظری و عملیاتی اصطلاحات تحقیق
تعاریف نظری
کیفیت زندگی
بهزیستی روانشناختی'>روانشناختی
سرمایه روانشناختی
تعاریف عملیاتی
کیفیت زندگی
بهزیستی روانشناختی
سرمایه روانشناختی
فصل دوم- پیشینه تحقیق
مقدمه
تاریخچه مطالعات کیفیت زندگی
کیفیت زندگی
ویژگی های کیفیت زندگی
سنجش کیفیت زندگی
شاخصهای کیفیت زندگی
ابعاد و سازههای کیفیت زندگی
اصول عمده کیفیت زندگی
مولفه های کیفیت زندگی
ارتباط کیفیت زندگی با سلامت
کاربردهای اندازهگیری کیفیت زندگی
تعریف کیفیت زندگی از نگاه سایر نظریهپردازان
نظریه تستا و سیمونسون
نظریه کالمن
نظریه گودمن
نظریه ریف و سینگر
نظریه موری
نظریه دیوید فیلیپس
نظریه فرانس و پاورس
نظریه سال و تالسکی
نظریه ژان
بهداشت روانی
معیارهای سلامت روان
سطوح بهداشت روانی
بهداشت روانی با مفهوم سلامت و تکامل روانی
ارتقاء سلامت روانی
بهزیستی روان شناختی
تعریف بهزیستی روان شناختی
عوامل مؤثر بر بهزیستی روانشناختی
بهزیستی روان شناختی و اهداف
بهزیستی روان شناختی و شادکامی
بهزیستی روان شناختی و امید
الگوی بهزیستی روان شناختی ریف
مؤلفههای بهزیستی روانشناختی
رفتار سازمانی مثبتگرا
مفهوم سرمایه روانشناختی
مؤلفه های سرمایه روانشناختی
خودباوری- خودکارآمدی
خوشبینی
امید
تابآوری
تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع تحقیق
داخل کشور
خارج کشور
فصل سوم: روش تحقیق
مقدمه
طرح تحقیق
جامعه آماری
حجم نمونه و روش نمونهگیری
ابزار گردآوری داده ها
مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی
بهزیستی روان شناختی ریف
پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز
تجزیه و تحلیل اطلاعات
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل داده ها
مقدمه
الف:توصیف داده ها
ب:آزمون فرضیه های تحقیق
بررسی نرمال بودن دادهها
تشخیص همخطی
یکسانی واریانسها
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
مقدمه
بحث و نتیجه گیری
محدودیتهای پژوهش
پیشنهادات پژوهش
فهرست منابع و مآخد
منابع
پیوست
———-
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی سرمایه روانشناختی و بهزیستی روانشناختی با کیفیت زندگی دانشجویان انجام شده است. همچنین در این تحقیق رابطه ی بین مؤلفه های های سرمایه روانشناختی با کیفیت زندگی در دانشجویان مورد توجه قرار گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق دربرگیرنده کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد قوچان در سال تحصیلی ۱۳۹۳ می باشد. نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شامل ۱۴۰ نفر از جامعه مذکور است که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند.
پرسشنامه های کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی ، بهزیستی روان شناختی ریف و سرمایه روانشناختی لوتانز در پژوهش حاضر استفاده گردید. در این پژوهش داده ها به لحاظ توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار،کجی و کشیدگی) و استنباطی (رگرسیون چند متغیره) توسط نرم افزار SPSS تحلیل شد.
یافته ها حاکی از آن بود که بین بهزیستی روانشناختی و کیفیت زندگی دانشجویان ارتباط معنادار آماری وجود ندارد ولیکن بین سرمایه روانشناختی و کیفیت زندگی دانشجویان ارتباط معنادار آماری وجود دارد (۰۱/۰ >P). همچنین ابعاد سرمایه روانشناختی(خوش بینی ، امیدواری و خودکارآمدی) با کیفیت زندگی رابطه مثبت معنادار دارد (۰۱/۰ >P).
کلید واژه : کیفیت زندگی، بهزیستی روانشناختی، سرمایه روانشناختی
مقدمه
چگونه میتوان بهتر زندگی کرد؟ با چه ساز و کارهایی میتوان از این دنیا لذت برد؟ راز بهکامی[۱] و خوشبختی چیست؟ انسان از دیرباز به دنبال پاسخگویی به این سؤالات بود. متخصصین علوم رفتاری و اجتماعی در پی یافتن پاسخ و رسیدن به این غایات، نهایت سعی خود را کردند. بهکامی، مثبتاندیشی[۲]، رضایت از کار، شغل، تولید و بهرهوری و در نهایت جامعه کامیاب نیز از جمله غایات هستند که همگی در غالب روانشناختی مثبتنگر قابل تحقیق است (سیلگمن[۳]، ۲۰۰۰؛به نقل از فتوحی نیا،۱۳۹۲)
داشتن یک زندگی با کیفیت مطلوب از دیرباز همواره آرزوی بشر بوده و هست و در طی سالیان متمادی یافتن مفهوم زندگی خوب و چگونگی دستیابی به آن افکار و مطالعات را به خود معطوف کرده است. عوامل بسیاری در زندگی باکیفیت مطلوب دخالت دارد که یکی از این عوامل اعتقادات و آموزش های دینی مسلمانان است(داورن،۲۰۰۴؛به نقل ازحیدری و جعفری،۱۳۸۸).
کیفیت زندگی یکی از شاخص های مهم تبیینکننده سلامت روانی فرد و میزان برخورداری وی از مواهب زندگی سالم است (گرانت و ریورا[۴]، ۱۹۹۸؛ به نقل از موحد،حسین زاده،کاسمانی،۱۳۸۹). (کالمن[۵] ،۱۹۸۴؛ به نقل از ماهنامه گیلان،۱۳۹۲) میگوید که کیفیت زندگی گستردگی و انبساط امید و آرزو است که از تجارب زندگی ناشی میشود. همچنین (فرانس و اوریس،۱۹۸۵؛به نقل از ماهنامه گیلان،۱۳۹۲) مینویسند کیفیت زندگی ادراک فرد از رفاه است که به نظر میرسد از رضایت یا عدم رضایت در حیطههای اصلی زندگی ناشی میشود.
مدتهاست که دانشمندان و پژوهشگران رویکردی مثبتنگر را به مدیریت منابع انسانی آغاز نمودهاند. در واقع سازمانها به طور روزافزون به اهمیت مثبت بودن و تمرکز به توسعه نقاط قوت کارکنان به جای توجه به نقاط ضعف آنها پی بردهاند (حیدری و جعفری، ۱۳۸۸). سرمایه روانشناختی[۶] نیز بر مبنای همین رویکرد مطرح شده است و به معنای آن دسته از حالات روانی فردی است که با مشخصههای داشتن اعتماد به نفس و تلاش برای موفقیت در کارهای چالش برانگیر (خودکارآمدی[۷])، تلاش مداوم برای تحقق اهداف (امیدواری[۸])، انتظار مثبت در مورد موفقیتهای حال و آینده (خوشبینی[۹]) و قدرت تحمل در شرایط سخت و استقامت (تابآوری[۱۰]) تعریف میشود.
این مشخصهها در یک فرآیند تعاملی و ارزشیابانه، بر زندگی معنا بخشیده و تلاش فرد برای تغییر موقعیتهای فشارزا را تداوم داده و او را برای ورود به صحنه عمل آماده میکند (جاج و بونو[۱۱]، ۲۰۰۱؛به نقل از خسروشاهی و همکاران،۱۳۹۱). امروزه بسیاری از پژوهشگران بر این باورند که سرمایه روانشناختی سازمانها میتواند مزیت رقابتی پایداری برای آنها فراهم کند (لوتانز[۱۲]، ۲۰۰۶؛به نقل از همان منبع).
علاوه بر آن سلامت روانی یکی از ممهمترین عوامل مؤثر در ارتقا و تکامل انسانها محسوب میشود. این امر به ویژه در دانشجویان از اهمیت بسیاری برخورداری است و تلاش برای دستیابی به زندگی مطلوب در همهی اعصار و دورههای زندگی بشر همواره وجود داشته است (عبداللهی و همکاران، ۱۳۹۱). از زمانهای دور همیشه این سؤال مطرح بوده که چه چیزی باعث خوشبختی و بهزیستی میشود؟ هر یک از پژوهشگران که در این حیطه پرداختهاند عوامل و ابعاد خاصی را معنی کردهاند که هر فردی واجد این خصوصیات و ابعاد باشد دارای نسبتی از بهزیستی است.
همانطور که مایرز[۱۳] و دنیز[۱۴] (۱۹۹۵) بهزیستی روانی را داشتن احساس مثبت و احساس رضایتمندی عمومی از زندگی خود و دیگران که شامل حوزههای مختلف خانواده، شغل و …. میشود تعریف کردهاند در واقع بهزیستی مقوله وسیعی از پدیدههایی است که پاسخهای هیجانی افراد، قلمرو رضایت و ارزیابیهای کلی از زندگی را شامل میشود و اشاره به حسی از سلامتی دارد که آگاهی کامل از تمایلات و یکپارچگی در تمام جنبههای فرا را شامل میشود (مایرز و دنیز،۱۹۹۵؛ به نقل از بهادری خسروشاهی، ۱۳۹۱).
Zahra Khoshnood...
ما را در سایت Zahra Khoshnood دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : 9zkhoshnood0 بازدید : 12 تاريخ : جمعه 18 خرداد 1403 ساعت: 15:28